grymt pass.. och Rappakalja

Gick otåligt och inväntade att regnet skulle sluta falla från himlen i princip hela eftermiddagen idag. Runt kl 3 var det någolunda hyfsat och endast små skvätt kvar.
Snörar på mig de gråa adidas dojjorna (som en gång varit vita) och lunkar ner de 800 metrarna till strängnäsvägen och sedan in på djurgårn. Backintervaller står på schemat.
Benen känns tunga och grusvägen som slingrar upp för djurgårn är full av vatten och alldeles sunkig. Träden vid sidan om är blöta och hänger över den hyfsat breda grusstigen mer än vanligt. Det är mörka vattenpölar lite här och var längs hela stigen upp till toppen.

Jag kör några stegringar bort mot Carlavägen och vänder sedan tillbaka. Benen är inte med idag, men jag har en possitiv inställning.Jag börjar köra upp för ena backsidan några minuter senare och det känns ruskigt lätt. Suveränt tryck i steget. Jag lyssnar till varje isättning och blir förvånad över hur lätt det känns trots den kassa känslan under stegringarna. Jag blir inte ett dugg trött, utan fortsätter att ösa ordentligt lätt. 3, 4, 5, 6 passerar. Det börjar bli mörkt, men på varje intervall uppe vid toppen tränger det sista ljuset från kvällsolen fram genom granarna. Det kommer en gammal man med konstig svart hatt som börjar hejja på. Jag trycker på lite extra upp till toppen på 7e intervallen, mest för att jag blir lite rädd för hunden han har i koppel några meter bakom, men också för att mannen hejjar på.

Kan inte tänka på annat än varför jag inte tycks bli trött. Jag öser ordentligt fort, men tröttheten kommer inte.
In på 10e och sista intervallen trycker jag på Nike klockans vänstra nederkant för sista gången och startar intervallen som också kommer att bli den snabbaste. Öser upp till toppen och fullbordar kanonpasset. Den där gröna bänken som stått där uppe på toppen så länge jag kan minnas är kvar. I dag behöver jag inte lägga mig på den, full av syra och med förstörda lungor. I dag tassar jag hem på lätta steg.

Att vara i form när man tränar löpning är ruskigt fint. Kanske det behövs en nyårsfylla med jämna mellanrum för att komma i god form? Ofta vet man inte varför det känns så bra just ibland.

Som avslutning på dagen blev det Rappakalja spelande med många goda vännder. Dagens bästa förklaring till ordet "Loganberries" måste ha varit "Johnny Logans ollon."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0