200m och mattematik

Idag var det dags för 200m intervaller igen, vilket alltid är enormt kul.  Det är ett jäkligt jobbigt pass, men samtidigt är det bara 200m och man går aldrig in i väggen totalt. 3x5x200 med 1 min vila, absolut mitt favoritpass alla kategorier. Man får flås, snabbhet, tävlingsfart känsla, måttlig syra. Alla dess komponenter är väldigt viktiga för att uppleva känslan av 800m. Det viktigaste jag får ut av det är känslan av att kunna glida runt på 27 sekunder så milt som möjligt utan anspänning.
Det lyckades jag med idag, även om tiderna gick lite upp och ned så slogs medel från föregående utförande med 0.20 sekunder snabbare/intervall. 27.12 jämfört med 27.32

Och så till ett ämne jag verkligen hatar och är kass på, men i det här fallet så blir det faktiskt lite kul. Matte...

medel på 27.12s/200m = förflyttning av 7,375m/s

medel på 27.32s/200m = förflyttning av 7,320m/s

Tar jag då fram en räknare så får jag fram att förflyttningen per meter blir 5.5cm snabbare/meter räknat på medelhastigheten av 27.12s jämfört med 27.32, och på 200m så blir det då 1.1 meter snabbare per intervall.. Räknar man på 800m har jag då slagit mig själv med 4.4 meter från förra veckan. Fint o slå den där kassa snubben från förra veckan...

Efter Löpningen blev det kinamat. Fy satan vad gott.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0